Beantwoord uw arbeidsreglement aan de realiteit? Is het nog up-to-date?
Elke onderneming behoort het te hebben: een arbeidsreglement. Dit al vanaf dat er éen werknemer in dienst is of er met één uitzendkracht of meerdere uitzendkrachten wordt gewerkt. Al te vaak zien we dat ondernemingen hiervoor een standaarddocument hanteren zonder hier echt aandacht aan te besteden. Of men heeft een arbeidsreglement dat al jaren niet meer is aangepast aan de recentste wetgeving.
Is uw arbeidsreglement ook neergelegd bij de Inspectie der Sociale Wetten? Want let op: uw sociaal secretariaat kan dit niet voor u doen. Wist u dat u dit tegenwoordig online kan doen?
Bedrijven weten te weinig wat er in hun reglement staat, nochtans heeft dit wel degelijk belang. Niet alleen bij een inspectiecontrole echter ook in de samenwerking met uw medewerkers. Wanneer u een helder, correct en transparant arbeidsreglement heeft, is dit al een zorg minder.
Enkele aandachtspunten bij het opstellen van uw arbeidsreglement:
- Zijn uw uurroosters afgestemd met de realiteit? Wist u dat u uw deeltijdse uurroosters niet meer dient te vermelden wanneer deze binnen de vorken van de voltijdse uurroosters vallen;
- Sanctiebeleid: wilt u een sanctie opleggen aan een werknemer dient deze omschreven te zijn in het reglement;
- Dringende reden : wilt u een werknemer ontslaan wegens dringende reden? U kan er dan maar beter voor zorgen dat deze reden in uw arbeidsreglement staat omschreven.
Wacht niet te lang en neem uw arbeidsreglement snel eens onder de loep. U bespaart er heel wat problemen bij controles van inspectiediensten of betwistingen met werknemers. U dient als werkgever ook te kunnen aantonen dat uw werknemers een kopie hebben ontvangen en voorziet dus best een ontvangstbewijs met versiebeheer.
Tip: u heeft reeds een arbeidsreglement nodig wanneer u enkel en alleen uitzendkrachten, studenten inschakelt!
Furbo Legal kan u uiteraard bijstaan bij de opmaak/revisie van uw arbeidsreglement: contacteer ons via [email protected] of http://www.furbolegal.be